torsdag 26 mars 2009

Det bästa i livet är gratis!

Läste precis om den omdebatterade fattigbloggen och fick lite tankar. Det första som slår mig är över hur mycket uppmärksamhet den har fått. Tusentals människor har läst den! Den handlar inte om svältande barn i Sudan eller koleraepedemin i Zimbabwe. Den handlar inte om förtryck i Kina eller om fasansfulla övergrepp i Kongo Kinshasa. Den handlar om att leva på socialbidrag!

Står vår lycka och faller med vår ekonomi? Tas vårt värde ifrån oss utan våra pengar? Jag kan hålla med om att det är en tuff situation att klara sig på socialbidragsnivån, speciellt kämpigt är det när barn drabbas. Många föräldrar gör nog sitt yttersta för att en svår ekonomisk situation inte ska gå ut över barnen. Med sorg i hjärtat ser man på när sina små älsklingar inte kan delta i lika många aktiviteter som grannens barn eller ha lika fina kläder som klasskompisarna.

Som tur är så är det bästa i livet gratis! Du som förälder har kvar det allra bästa att ge dina barn - dig! Din kärlek och din tid är kanske den viktigaste gåvan till dina barn!

För min del har de saker som jag värderar högst av allt inte kostat mig ett korvöre!

I slutet av förra månaden gick vår frys sönder. Den mat som inte redan hunnit förstöras kom min mamma och hämtade för att förvara åt mig i hennes frys. När jag berättade om eländet för min pappa så gav han mig pengar för att jag skulle kunna laga/reparera frysen. Hela historien gör mig i efterhand väldigt glad! Blev jag glad för pengarna - ja. Blev jag glad för hjälpen - ja. Varför blir jag så glad nu i efterhand? Visst, delvis blev jag glad för det de gav. Men allra mest blev jag glad för deras kärlek som de visade mig! Tänk att min mamma ändrade sina planer för dagen, tog med sig kylboxar och valde att komma innan jobbet för att hjälpa mig i en svår situation! Tänk att min pappa valde att ge mig pengar som han själv hade kunnat ha haft roligt för! Det är kärlek!!! Min mamma och pappa gjorde det här för mig, för mitt bästa, för mitt väl. De valde att sätta mina behov framför sina egna. Jag är såååå tacksam!

Jag vet att bilden är lite skev (eftersom jag fick pengar). Poängen i detta är dels att kärleken är gratis. Tanken bakom handlingen var kärleksfull och det var den som gjorde mig mest glad. Dels så måste det vara ok att få vara lite beroende av varandra. Vi är så livrädda i Sverige för att vara beroende och det värsta av allt - tänk att stå i tacksamhetsskuld! Om vi står i tacksamhetsskuld så är det inte kärlek! Frågan är om vi verkligen alltid står i skuld eller om det är vi som tar på oss skuld? Alla har vi perioder då vi behöver lite extra hjälp. Alla kanske inte behöver pengar i första hand, men alla behöver vi varandra. Det måste få vara ok att vara svag, att inte klara sig själv. Vi föds och vi dör beroende. Dess emellan verkar vi göra allt för att låtsas vara oberoende...

Det viktigaste i mitt liv har som sagt varit gratis. Mina älskade små barn betalade jag ingenting för. De kom helt gratis, med en våg av kärlek och ny mening till mitt liv. Min man är heller inte köpt (jag lovar). Ingen hemgift så långt ögat kan nå... Mina föräldrars kärlek är verkligen ingenting som jag har förtjänat! De har fått stå ut med mycket...

Men det mest oförtjänta jag någonsin har fått ta emot är Guds kärlek. Hans nåd, frid, glädje, hopp, kärlek liv har inte kostat mig någonting - förutom mitt liv. Jag gav honom min synd, misstro, skuld, skam, mina sjukdomar, min fattigdom, min svaghet, mina sår - allt det som gjorde mig ofri, bunden, trött, ledsen, arg. När jag gav honom mitt liv (som ovan) så fick jag ta emot hans liv. Han gav mig i utbyte kärlek, tro, hopp, helande, liv. I honom är jag stark. I honom har jag liv. (se gärna under rubriken "en tankeställare)

Jes 55: 1 Hör på, alla ni som törstar, kom hit till vattnet,
och ni som inte har pengar, kom hit och köp säd och ät.
Ja, kom hit och köp säd utan pengar och för intet både vin och mjölk.
2 Varför ger ni ut pengar för det som inte är bröd,
era inkomster för det som inte kan mätta?
Hör på mig, så skall ni få äta gott och njuta av utsökt mat.
3 Böj ert öra hit och kom till mig! Hör, så får er själ leva!

Den Gud som jag har lärt känna hjälper mig i min vardag. Han ger mig kraft och frid till att stå ut med det som jag inte kan förändra. Han ger mig liv och styrka, när min egen kraft sviktar. Han är alltid hos mig!

Jesus svarade: "Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta. Joh 6:35

Om du vill ta emot livets bröd, det bröd som aldrig tar slut så be till Gud. Jesus! Jag vill ta emot din kraft i mitt liv. Rena mitt hjärta och ge mig av din frid! Jag kommer med allt elände i mitt liv och får ta emot all glädje i det liv som du ger.
Länk
Med kärlek!
Helle

aftonbladet.se

Inga kommentarer: