fredag 17 april 2009

Utbytet på Golgata

Jesus jag älskar dig!



När jag tänker på vad Jesus har gjort för oss så fylls jag av djup tacksamhet. Jesus behövde dö för att du och jag har syndat. Det rättvisa hade varit att vi hängde där, men Gud lade straffet för världens synd på sin ende son, Jesus Kristus. Om du vill ta emot det han gjorde på korset så känn dig förlåten och låt dig fyllas av hans frid!

Korset är en utbytesplats där saker byts, ett förbund, i, av och genom kärlek.

Jag ger honom min skuld och han ger mig förlåtelse och sitt eviga liv. Han dog för att jag skulle ha liv. Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. (Joh 3:16)

Han dog min död så att jag får leva hans liv. och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son, som har älskat mig och utgivit sig för mig. (Gal 2:20)

Han blev till synd och förbannelse för att jag skulle få hans rättfärdighet. Kristus friköpte oss från lagens förbannelse, när han blev en förbannelse i vårt ställe. Det står skrivet: Förbannad är var och en som är upphängd på trä.* 14 Vi friköptes, för att den välsignelse Abraham fått skulle i Jesus Kristus komma till hedningarna och för att vi genom tron skulle få den utlovade Anden. (Gal 3:13-14)

Jag ger honom min fattigdom och han ger mig sin rikedom. Han blev fattig för att jag skulle äga allt. Ni känner ju vår Herre Jesu Kristi nåd. Han var rik men blev fattig för er skull, för att ni genom hans fattigdom skulle bli rika. (2 Kor 8:9)

Han blev människoson för att jag får bli Guds barn. Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. (Joh 1:12)

Han blev en förbannelse så att jag får ta del av hans välsignelser. Den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud. (2 Kor 5:21)

Han blev bruten för att jag skulle bli helad genom hans sår. och genom hans sår är vi helade. (Jes 53:5) Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad. (Jes 53:4)

Han kom till jorden genom naturlig födsel så att jag får komma in i hans rike genom andlig födsel. Jesus svarade: "Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande. (Joh 3:5-6)

Jesus klädde sig i mänsklig gestalt så att vi kunde klä oss i Guds Ande. Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit (2 Kor 5:17)

Om du vill göra det här utbytet där du kommer med allt det tunga du bär på och får ta emot hans förlåtelse och frid så ropa på Jesus. Jesus! Jag vill ta emot dig i mitt liv. Här och nu. Förlåt mig mina synder, för allt jag har brutit. Fyll mig med din heliga Ande, ditt liv, din frid och din glädje. Du är min Herre och min räddare. Amen!

Med kärlek!
Helle

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: