torsdag 23 april 2009

Omvändelsens kraft

Hur kommer det sig att det är så lätt att se andras fel och brister och så svårt att möta sina egna? Antagligen för att det är smärtsamt. Vi vill gärna vara lite bättre än vår nästa, ha en lite finare gräsmatta, lite bättre barn, framstå som kanske inte perfekta, men snudd på. Och så här håller livet på.

Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? Eller hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, du som har en bjälke i ditt eget öga? (matt 7:3-4)

När vi trycker ner andra, genom att se deras brister så känner vi oss lite bättre själva. Ett exempel på detta är att vi människor har på något sätt utformat ett system där vissa handlingar är värre än andra. Säkerligen för att vi ska kunna peka på detta och tänka - jag är i alla fall inte som honom.

För några som var säkra på att de själva var rättfärdiga och som föraktade andra, berättade Jesus också denna liknelse: "Två män gick upp till templet för att be. Den ene var farisé och den andre publikan. Farisén stod och bad för sig själv: Gud, jag tackar dig för att jag inte är som andra människor, rånare, brottslingar, äktenskapsbrytare, eller som den där publikanen. Jag fastar två gånger i veckan, jag ger tionde av allt jag tjänar. Publikanen stod långt borta och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog sig för bröstet* och bad: Gud, var nådig mot mig, syndare. Jag säger er: Han gick hem rättfärdig, inte den andre. Ty var och en som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd." (Luk 18:9-14).

Ett annat exempel är när Jesus möter en kvinna som begått ett brott som enligt lagen skulle dömas till döden, genom stening. Jesus säger:

"Den som är utan synd må kasta första stenen på henne." Och han böjde sig ner igen och skrev på marken. När de hörde detta gick de därifrån, den ene efter den andre, de äldste först, och han blev lämnad ensam kvar med kvinnan som stod där. Jesus reste sig upp och sade till henne: "Kvinna, var är de? Har ingen dömt dig?" Hon svarade: "Nej, Herre, ingen." Då sade Jesus: "Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda inte mer!" (Joh 8:7-11)

Det är dock viktigt att poängtera att Jesus avslutar med att säga till kvinnan "Gå, och synda inte mer".

Varför finns alla dessa regler i bibeln? De finns där för att jag och min nästa ska få ett gott och enkelt liv. En kär vän till mig frågade mig en gång "tror du inte Gud vill unna dig en cigg?" (nu står ju inte det uttryckligen med i bibeln, det står dock att vi inte ska förstöra våra kroppar). Jag svarade att nej, jag tror att Gud vill unna mig något mycket bättre. Han vill unna mig en frisk kropp, med friska lungor, så att jag kan leva ett lungt liv utan onödig smärta. Jag tror att alla regler som Jesus sätter upp (se gärna bergspredikan) är för vår skull. Han vill inte sätta dit oss, men han vill visa oss att vi är beroende av honom. För ingen klarar av att i egen kraft hålla de bud som finns i bergspredikan.

Sanningen är att ingen av oss kommer till himlen på egen hand. Vi har alla syndat. Vi behöver alla ta emot Jesus förlåtelse. Vi är inte rättfärdiga på egen hand, utan när vi tar emot Jesus så "tar vi på oss" hans rättfärdighet. Ska vi då fortsätta synda, nu när vi har förlåtelse? Absolut inte! Vi ska följa Guds Ande, som vi får i gåva när vi tar emot Jesus. Vi är fria!

Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn. (Joh 3:16-18)

En sak som slår mig när jag läser i evangelierna är vilka han talar pånyttfödelse (när man tar emot Jesus och Guds ande i ens liv) med. Vi människor hade förstått, rent logiskt, om Jesus hade talat med Sackeus, som var en tjuv, eller Maria från Magdala, som även hon rent objektivt hade syndat, eller till rövarna som hängde på korsen intill. För det är inte svårt att se att dessa människor behövde förändras. Men, nu säger han inte detta till dem, utan till Nikodemus, en laglärd, som bad och fastade och på alla sätt försökte leva renlärigt. Jesus säger att han behöver födas på nytt! Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike. Vi måste alla födas på nytt. Människan kan inte förvandla sig i egen kraft, utan behöver pånyttfödas genom ett andligt mirakel! Vi behöver ta emot Guds Ande, som kommer att hela, styrka, upprätta och bryta ner allt som står ivägen för ett liv i frihet.

Att omvända sig är att följa Anden som är en gåva från Gud när man tar emot Jesus som sin räddare. Att omvända sig är att följa Anden och inte "köttet" som är den del av oss som vill bryta ner oss. Ett liv efter Anden är ett gott liv, men kräver i alla fall av mig att jag omvänder mig ofta i min inställning, attityd och mitt sätt att tänka om mig själv och om andra.

Jag återkommer med fler reflektioner om att leva livet efter Guds Ande!

Om du vill ta emot Guds förlåtelse och fylla ditt liv med frid och kraft så gör som publikanen och mig ropa till Jesus! Gud var nådig mot mig syndare! Kom med din Ande, kom med din förlåtelse. Jag vill ta emot det som Jesus gjorde på korset. Han tog på sig min skuld för att jag skulle få evigt liv. Jag tar emot honom nu som min Herre och min räddare. Amen

Med kärlek!
Helle

dagen.se
dagen.se
dagen.se

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: