fredag 31 juli 2009

Att följa Guds röst


GPS är en fantastisk uppfinning som vi använt flitigt under vår semester i sommar. Det slog mig då att lita på Gud är lite som att lita på en GPS. Ibland har vi varit inne på riktigt små vägar så man har tvivlat på att vår GPS leder oss rätt. Många gånger har instinkten sagt att jag skall åka åt ett helt annat håll, men jag har trots det oftast valt att följa GPS:ens anvisningar och den har alltid lett mig till målet.

Destinationen har Gud ställt in åt oss och slutdestinationen är himmelriket. Detta är den plan som Gud från början har lagt för alla människor, för han vill att alla skall dit, utan undantag. Gud är en Gud ”som vill att alla människor skall räddas och komma till insikt om sanningen”. (1 Tim 2:4)

Rutten är lagd för oss, så Gud har en väg som han vill att vi skall åka. Men som jag skrivit mycket om tidigare så har vi människor en fri vilja som Gud inte vill sätta sig över. Därför händer det inte sällan att vi väljer andra vägar än den rutt som Gud lagt. Vi litar inte på att den väg Gud har för oss är en bra väg. Vi kommer då in på avvägar som bara kostar bensin eller kraft och tar tid. Vi trasslar till det för oss själva. Det tar både kraft och tid, men ger Gud då upp? Nej aldrig, för Gud säger ”Gör om rutt” och lägger om rutten till vår destination. Det blir förstås en längre väg än vad Gud från början tänkt, men destinationen är densamma. Vi skall till himmelriket!

Ibland väljer vi att åka åt helt fel håll och det är då som GPS:en säger ”Gör en U-sväng”. Gud säger likadant ”Vänd om”. Gud ger aldrig upp eller ändrar slutdestinationen, men det är vi som väljer var vi skall.

Vid andra tillfällen när man åker från en plats till en annan så tvingas man köra över en bro för att komma rätt. Om vi exempelvis befinner oss på en ö och skall till fastlandet så kan den enda vägen dit vara via en bro. Det går då inte att komma fram till destinationen om jag väljer att inte köra över bron. På samma sätt är det med destinationen till himmelriket, för på vägen dit finns också en bro och denna bro har Jesus byggt. Bron är symbolen för försoningen med Gud. Det är alltså på grund av det Jesus gjort som vi kan ta oss över till andra sidan, så att vi kan nå slutdestinationen. Det gäller då att lita på att bron håller eller att vägen över bron är rätt väg.

Hur gör man då för att följa GPS:en eller det Gud säger? Jo, Gud säger att vi skall lita på honom, alltså att GPS:en eller bibeln visar oss till en bra plats, för om jag inte litar på att det bibeln säger tar mig dit jag vill, så lyssnar jag inte på den heller. Vi behöver alltså lita på det Gud säger och att han vill oss väl och tar oss till en plats som är bra för oss. Gud älskar oss alla och vill att vi alla skall hitta hem till hans famn. Han har ett underbart rike som han vill dela med sig av till Dig!

(Joh 14:6) Jesus svarade: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Göran

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , Bild: FreeFoto.com

3 kommentarer:

aurum sa...

Om bibeln skulle vara GPSet så är det kört för mig i alla fall.

Göran Eckerfors sa...

Aurum, det jag menar är att bibeln talar just om det du skriver, nämligen att vi inte klarar av att vara syndfria. Vi klarar inte av att själva ta oss till himmelriket, på samma sätt som vi inte kan ta oss över till fastlandet utan hjälp av bron. Det är därför bibeln och Gud talar om att vi måste försonas med Gud, så det är inte kört för dig. Denna försoning (bron) har Jesus gjort möjlig och det är mot denna bro som GPS:en pekar. Så det är med andra ord tron att vi klarar oss själva som gör att vi inte hittar till Gud. Vi behöver en bibel eller GPS som visar vägen.

Läs gärna inlägget En väg som längtar efter dina fötter som handlar om detta att följa Gud.

Göran

JN sa...

Ah vilken liknelse:)
Jättebra skrivet...