måndag 29 juni 2009

Gud har tagit ansvar för synden!

Gud är ingen gud som sitter i sin himmel och njuter medan han då och då tittar ner på jorden och suckar över allt elände som vi ställer till med. Nej, Gud är i allra högsta grad delaktig i vad som händer för han lider när du lider och gråter när du gråter, för att han älskar dig. Han säger aldrig nedlåtande att det var rätt åt dig när du ställt till det för dig. Han säger istället: ”Kom till mig, för jag vill hjälpa dig!”

Gud tog ansvar för det onda som människan fört in i världen och det gjorde han på korset. För på korset, där Jesus hänger, utslagen, pinad, fullständigt ensam och falskt anklagad, ser vi resultatet av människans fria vilja. Det var ondska som förde honom dit och han fick själv betala priset för det. Varför gjorde han det då? Jo, för att han i kärlek ville föra människorna tillbaka till sig och försonas med dem. Han vill att vi skall leva i hans rike i evighet. Det är så viktigt för Gud att du kommer till hans rike, att han tar denna enorma pina för din skull. Han tvingades aldrig mot sin vilja att dö för oss utan han gjorde den av fri vilja för att han älskar oss så oändligt mycket.

(Joh 10:18) Ingen har tagit det ifrån mig, jag ger det av fri vilja. Jag har rätt att ge det, och jag har rätt att få det tillbaka. Detta har min fader bestämt för mig."

Gud har alltså tagit ansvar för all synd, trots att han själv inte orsakat den. Han vill inte att synden skall stå i vägen för en relation med dig. Gud vill försonas med människan trots alla ondska och egoism som vi står för och han sträcker ut sin hand till ALLA. Erbjudandet gäller inte bara några få utvalda, utan Guds försoningserbjudande gäller alla människor som lever, har levt och i framtiden kommer att leva. Det enda vi behöver göra är att ta emot handen i försoning. Det finns ingenting som du gjort som Gud inte kommer att förlåta, så var inte rädd. Gud vill dig väl som en god herde som vill sina får väl.

(Joh 10:11) Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren. Den som är lejd och inte är herde och inte äger fåren, han överger fåren och flyr när han ser vargen komma, och vargen river dem och skingrar hjorden. Han är ju lejd och bryr sig inte om fåren. Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och de känner mig, liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern. Och jag ger mitt liv för fåren.

Göran

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
Bild: FreeFoto.com

1 kommentar:

Craxyknas sa...

Det var nog bland den vackraste beskrivningen på korset och frälsningen som jag läst... Wow!