onsdag 2 september 2009

Om Gud verkligen finns, vad skulle du då fråga?


Om Gud finns och du fick träffa honom, vad skulle du vilja fråga honom då? Vi har alla olika upplevelser av livet, men alla har vi frågor om varför livet är som det är. Vad är meningen med livet? Varför finns lidandet? Finns Gud och i så fall vem är han? Är inte kristendomen bara tråkig, osann och ologisk? Frågorna är många och svar på allt kommer vi inte att få, men det vi kan konstatera är att svaren finns. Vad ger bibeln då för svar?

Runt om i landet startar nu kurser i kristen tro som kallas för Alpha-kurser, där du har möjlighet att ställa alla dina frågor och diskutera dem i grupp med andra. I Örebro ock Kumla pågår just nu en kampanj för dessa kurser och på affischerna står just frågan ”Om Gud verkligen finns, vad skulle du då fråga?” Kursen riktar sig till dig som vill veta mer om eller är nyfiken på kristen tro. Kanske är du inte troende, men alltid velat ställa de där svåra, men så viktiga frågorna. Alla frågor får ställas, så vilken fråga skulle du vilja ställa?

Kursen är avspänd, med mat, föredrag och samtal i grupp. De ämnen som tas upp är:

Den kristna tron: Tråkig, osann, irrelevant?
Vem är Jesus?
Varför måste Jesus dö?
Hur kan jag vara säker på min tro?
Varför skall jag läsa Bibeln, och hur?
Varför skall jag be, och hur?
Hur leder Gud oss?
Vem är den Helige Anden?
Vad gör den Helige Anden?
Hur kan jag bli fylld av den Helige Anden?
Hur kan jag stå emot det onda?
Varför och hur skall vi berätta om vår tro för andra?
Helar Gud fortfarande?
Vad ska vi ha kyrkan till?


Så är du intresserad och vill du veta mer om kursen eller kursstarter där du bor, så kan du gå in på alphaorebro.se eller alphasverige.org.

Göran

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Jennie sa...

Kan säga att den kursen är värd att gåt. Gick den själv för flera årsedan, men upplägget var nog det samma. Mycket samtal, trevlig gemskap och god mat. Vad mer kan man begära:=)