torsdag 25 mars 2010

Måste man tillbe Gud?


Varför vill Gud att vi skall tillbe honom? Är det inte så att han bara vill stärka sin självkänsla eller sitt ego? Vad handlar tillbedjan om?

En sak som är otroligt viktig att komma ihåg är att Guds kärlek till oss människor inte beror på hur mycket vi tillber honom. Det går inte att göra något för att Gud skall älska oss mer än vad han redan gör. Hans kärlek kan inte förtjänas och beror inte på om vi tillber honom eller inte. Hans kärlek till oss människor är totalt villkorslös.

(Rom 5:8) Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.

Varför skall vi då tillbe Gud? Jesus säger: "Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka." (Luk 4:8). Att tillbe Gud handlar om att ära honom. Att ge honom kredit för de goda gåvor han ger. Det är inte så att Gud behöver vår ära för att han skall få bättre självförtroende. Gud är kärlek, så han behöver ingen kärlek för sin existens. Hans fokus ligger inte i att söka vår kärlek, utan att ge av sig och sin kärlek till oss. Hans fokus ligger med andra ord inte på sig själv utan på oss. Gud är en givande Gud för det är kärlekens väsen. Det enda vi gör är att ta emot det Gud ger oss.

Att få ta emot kärlek från en medmänniska kan upplevas så starkt att jag får en längtan att ge tillbaka. Jag kanske av en vän får en gåva som gör mig så glad att jag tackar och ger en kram tillbaka. Gåvan är en kärlekshandling och det är också tacket och kramen. Jag får alltså en kärlekshandling och ger också tillbaka en kärlekshandling. Att jag ger vännen kramen beror på att jag ger vännen äran för gåvans effekt i mig. Att ge Gud äran handlar om precis samma sak. Jag kan bara ärligt ge Gud äran om jag först känt Guds kärlek till mig. Jag älskar alltså för att Gud först älskade mig.

(1 Joh 4:10) Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss och sänt sin son som försoningsoffer för våra synder.

Gud vill att vi skall ära honom av den anledningen att det just är en kärlekshandling. Att ge Gud ära är därför ingen prestation, utan något jag gör i kärlek till Gud. Det handlar alltså inte om hur jag sjunger sånger, hur jag håller händerna eller om att pumpa upp sig i glädje. Att ära Gud är ingen teknik, på samma sätt som det inte handlar om teknik att ge en kram eller ett tack. Gud ser till vårt hjärta och inte till det yttre. Han vill att vi skall vara uppriktiga och sanna i kärlek.

(Joh 4:23) alla sanna gudstillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty så vill Fadern att man skall tillbe honom.

Vår tillbedjan är inget krav från Gud, eftersom kärlek aldrig kan krävas. Men att ära Gud för de gåvor han ger är att erkänna den han verkligen är. Gud vill att vi skall ta emot den han är och att vi inte skall tro på de bilder av honom som inte är sanna. Äran och tillbedjan blir då en effekt av att ta emot den Gud är och det han har gjort. Gud är stor, mäktig, kärlek, förlåtande och vill inget hellre än att ge av sig. Vilken underbar Gud!

Göran

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,
Bild: FreeFoto.com

7 kommentarer:

Unknown sa...

Hans fokus ligger med andra ord inte på sig själv utan på oss

Är det inte en ganska egotrippad uppfattning, att tro att ett väsen som kan skriva naturlagar och skapa universum inte har något mer intressant att ta sig för än att bry sig om hur medlemmar av arten homo sapiens har det?

Göran sa...

Sådan är den altruistiska kärleken. Att den ser till andra före sig själv. Det säger mer om Gud än om oss människor.

Unknown sa...

Nu menade jag inte att alternativet för Gud skulle vara att vara egostisk istället, utan så här:
Universum har gått igenom flera faser:
1) Energi - färger
2) Materia - kollisioner, gravitation
3) Grundämnen
4) Stjärnor och planeter - koncentration av grundämnen
5) Uppkomst av liv
6) Interaktion mellan livsformer
7) Intelligens, samarbete
8) Empati, kärlek, långtidsplanering

De "intressantare saker" jag tycker Gud borde ägna sig åt är att fundera ut vad steg 9 10 och 11 ska vara.

Göran sa...

Ok. Kanske är 11 himmelriket? ;-)

Rita sa...

Gumman kan du inte höra av dej helle saknar dej så , känner att jag måste få prata med dej hoppas du kan vara på msn i kväll

helle sa...

Hej Rita!

Åh, vad roligt att höra ifrån dig! Jag saknar dig oxå! Jag ska vara på msn ikväll. Göran! Påminn mig!!! Jag är helt hopplös nu förtiden...

kram
helle

Rita sa...

Gud så kul , hoppas du inte glömmer det (L)